Houd de herder
bij de schapenkoppen

Thuis in Dordt

Il Pastor Fido – Aert Schouman

Il pastor fido (de trouwe herder) is een toneelstuk van de Italiaanse schrijver Guarini uit 1590, dat in de 17de en 18de eeuw immens populair was. Een herdersspel vol liefdesintriges en amoureuze verwikkelingen dat tal van kunstenaars heeft geïnspireerd, van schilders als Anthony van Dyck tot componisten als Georg Friedrich Händel. De Dordtse schilder Aert Schouman (1710-1792) baseerde een uniek kunstwerk op de tragikomedie: hij beschilderde een complete kamer in Dordrecht met scènes uit de trouwe herder.

Het is uiterst zeldzaam dat een complete kamerbeschildering uit circa 1742 bewaard is gebleven.

Van de vele 'kamers in het rond', zoals deze wandschilderingen of 'behangsels' werden genoemd, is tegenwoordig zeer weinig over, en vrijwel niets meer op de oorspronkelijke plaats. De behangsels werden rond 1900 massaal verwijderd, verkocht en vaak verkleind en versneden tot handzame schilderijen. Ze zijn grotendeels verloren gegaan. Schouman behoort tot de belangrijkste schilders van kamers in het rond. Il pastor fido is een van zijn mooiste reeksen en hoort thuis in Dordt.

De monumentale Il pastor fido-reeks van Schouman is van bijzondere kunst- en cultuurhistorische waarde. Het is een kenmerkend, vroeg 18de-eeuws voorbeeld van een ‘kamer in het rond’ met verhalende voorstellingen. Uitgebeeld zijn idyllische liefdesscènes in een Arcadische sfeer. Het geeft daarmee een zeldzaam beeld van de wijze waarop men in die tijd statige huizen liet decoreren. Het is bovendien een hoogtepunt uit Schoumans vroege decoratieve werk.  De schilderingen vallen vooral op door de fraaie lichte kleurstelling, waarbij pasteltinten als roze, lichtgroen, lichtblauw en geel overheersen. Door de frivole thematiek, losse uitvoering en lichte kleuren kan deze behangselkamer tot het mooiste van Schouman en het beste van de decoratieve Hollandse schilderkunst uit de 18de eeuw worden gerekend.

De monumentale kamerbeschildering met voorstellingen uit Il Pastor Fido zijn meesterwerken uit het vroege werk van Aert Schouman (1710-1792). De veelzijdige kunstenaar, aan wie het Dordrechts Museum dit jaar de tentoonstelling Het paradijs van Schouman wijdt, beschilderde zogenaamde ‘kamers in ‘t rond’ met zeven wandvullende behangsels.

Dergelijke kamers in ‘t rond zijn zeer kenmerkend voor de Nederlandse decoratieve schilderkunst, maar helaas is meer dan 95% daarvan verloren gegaan. De Il Pastor Fido behangsels met idyllische liefdesscènes in een Arcadische sfeer zijn karakteristiek voor de 18de eeuw. De schilderingen vallen vooral op door de fraaie lichte kleurstelling, waarbij pasteltinten als roze, (licht)groen, blauw en geel overheersen. Door de frivole thematiek, losse uitvoering en lichte kleuren wordt deze behangselkamer tot het mooiste van Schouman en het beste van de decoratieve Hollandse schilderkunst uit de 18de eeuw gerekend.

Klik hier om naar de donatie pagina’s te gaan…

Aert Schouman

04-03-1710 (DORDRECHT) – 05-07-1792 (DEN HAAG)

Aert Schouman was een Nederlands kunst- en behangschilder. Schoumans werk bestaat vooral uit portretten en grote behangselschilderingen. Aanvankelijk schilderde hij mythologische en Bijbelse thema’s. Later kwamen daar ook meer decoratieve composities met vogels, zeldzame dieren en plantenstudies bij.

In 1736 werd de broederschap van Sint Lucas opgericht door hem. Deze broederschap was een vereniging van kunstliefhebbers en amateurs voor Dordrecht en omstreken.

Ontdek meer van Aert Schouman in de tentoonstelling Een Koninklijk Paradijs welke tot 17 september 2017 in het Dordrechts Museum te zien is.